BROBYGNING UDDANNELSE, SKOLEINDSATS
& BYFEST
Verdens Vildeste Brobyggere er en stor, live brobygningskonkurrence, uddannelsesmesse, skoleindsats og byfest i ét, som har til formål at inspirere børn og den unge generation til at blive en del af byggeriet og industrien.
På bare syv timer dyster tre hold af lærlinge, studerende og elever i at bygge spektakulære broer i beton, stål og træ. Et professionelt dommerpanel med dommere fra Rambøll, COWI, Dissing+Weitling, 3F Byggegruppe, CELF og Bam-Bus kårer vinderholdet, som vinder en fælles præmie på 60.000 kr.
Verdens Vildeste Brobyggere har været / bliver afviklet i:
København (2021)
Fredericia (2022)
Aalborg (2023)
Herning (2024)
Næstved (2025)
Holbæk (2026)
“Det er det største og vildeste jeg har prøvet i min læretid, og jeg fik så meget med mig af den her oplevelse!”
– Mia, tidligere deltager i Verdens Vildeste Brobyggere
Konkurrencen afholdes som ét stort event, hvor publikum inviteres til hele dagen at følge med i det nervepirrende byggeri. På scenen er et pakket program med musik og interviews, man kan købe mad og drikke på sitet og besøge messeområdet, hvor aktiviteter og skattejagt for børn og unge på levende vis formidler om uddannelse og karriere inden for byggeriet og industrien.
Eventet har et særskilt undervisningsområde, hvor 4.-7. klasser
gennemfører undervisningsforløbet ‘Design & Byg en flydebro’. Læs meget mere om forløbet og skoleindsatsen her.
Hvorfor gør vi det?
Ifølge en prognose fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kommer Danmark til at mangle 99.000 faglærte i 2030. Verdens Vildeste Brobyggere er sat i verden for at modarbejde det.
Med projektet hylder vi kunsten at bygge broer, som Danmark er verdens førende i. Vi hylder alle dem, der hver dag er med til at sætte Danmark på verdenskortet og skabe nytænkende infrastruktur – og allervigtigst vil vi med konkurrencen hylde de unge lærlinge, studerende og elever på byggeriets og industriens uddannelser: den kommende generation af erhvervsuddannede.
Det langsigtede formål med Verdens Vildeste Brobyggere er at få flere unge til at søge ind på en erhvervsuddannelse. Denne opgave kan vi ikke løfte alene, og derfor samarbejder vi med en stor partnerkreds, bestående af en lang række uddannelsesinstitutioner, kommuner, virksomheder og organisationer, der hjælper med at realisere vores mission.
Missionen virker ikke urealistisk baseret på børnenes svar i vores survey, udført under Verdens Vildeste Brobyggere 2025 i Næstved;
99% af børnene svarer, at de har haft det sjovt, heraf svarer 58%, at de har haft det meget sjovt
96% svarer, at de har lært noget om broer, heraf svarer 44% at de har lært meget
98% synes, det var fedt at lave noget med hænderne, heraf svarer 59% at det har været meget fedt
65% svarer, at de ved mere om erhvervsuddannelser
47% svarer, at de har fået lyst til at vide mere om erhvervsuddannelser
31% svarer, at de har fået lyst til at tage en erhvervsuddannelser
Dette baseret på 108 skoleelever i 4.-7. klasse.
